Македонска лютеница


В стария тефтер е записана с името "Македонска туршия". Не знам от кога и не помня от кой имам рецептата, но е една от любимите ми.

Продукти:

  • 4 кг месести червени чушки капия
  • 2 кг зелени чушки тип селски
  • 2 буркана (от 700 г) доматено пюре (или 5 кг домати тип рома)
  • 2 ч.ч. олио
  • 2 ч.ч. оцет (6 градусов)
  • 1 ч.ч. захар
  • 5 с.л. сол
  • чесън (по рецепта 5 глави, но аз слагам около 5 скилидки)
  • 1 връзка пресен магданоз


Приготвяне:

  • Изпичаме капията, обелваме я и нарязваме на ленти или квадратни парчета (по-лесно се работи, ако преди това се изтърбуши. Последният път забравих и се поизмъчих с махането на семките).




  • Ако ползваме пресни домати, първо ги смиламе и изваряваме до намаляване на течността с 2/3 (т.е. да остане 1/3 от цялото първоначално количество доматен сок). По-хубава става обаче с готово доматено пюре.
  • В дълбока тенджера поставяме олиото, оцета, захарта, солта и кипваме сместа.
  • Зелените чушки нарязваме на парчета.




  • Поставяме в кипящата марината цялото количество нарязани зелени чушки и държим около 2 минути (трябва само да сменят цвета си, но да останат хрупкави).
  • След това добавяме нарязаните червени чушки и доматеното пюре (изварените домати).
  • Разбъркваме и варим сместа около 5 - 10 минути.




  • В края на варенето добавяме нарязания магданоз и целите скилидки чесън (може и ситно нарязан да е).
  • Отстраняваме от огъня и насипваме лютеницата гореща в чисти и сухи буркани.
  • Стерилизира се около 5 минути.
Хубава е на филийка, като гарнитура или пържена с яйца и сирене.

6 коментара:

  1. Преписвам си я за догодина! Правим нещо подобно, но със смлени печени чушки и е много вкусно.
    Хубава неделя, Снежи!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Със смлени чушки даже ще прилича повече на лютеница. Чудех се дали да не оставя оригиналното име "Македонска туршия", но ми се стори по-малко описателно от лютеница :). Наистина е много хубава, любима ни е и е в списъка на зимнините повече от 10 години.
      Хубав ден и на теб, Инче!

      Изтриване
  2. Снежи,
    и ние правим подобно, но с доматен сок.Не е точно същото, баба ми правеше навремето.Интересен ще ми е вкусът, има и доматено пюре и оцет.
    Поздрави !

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Сигурно заради оцета името и е туршия, но той придава една по-различна, но много апетитна жилка. Опитай с малко количество, ако решиш да я правиш, Ели. Не е имало човек, който да я е опитал и да не е поискал рецептата, но все пак, за по-сигурно те съветвам да я пробваш като направиш половин доза. На мен лично с доматено пюре ми харесва повече, но търся хубаво, с висок процент домати в него.
      Поздрави и от мен! Хубав ден, Ели!

      Изтриване
  3. Е, ще я оставя за догодина. За тази година приключих с лютениците. Прекрасна е, Снежи!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Така съм с организацията, малко ми куца и я пуснах по-късно от плануваното. Но, ако не се забравиш за догодина, ти я препоръчвам, Мъхче.
      Поздрави и хубав ден!

      Изтриване

loading...