Сладко от горски ягоди


Две вечери поред чистя горски ягоди за сладко. Заключение - цената на бурканче не трябва да е по-ниска от 10.00лв. Ей, тези дребосъци ме измъчиха:


Първа партида - 0.600кг. Не се смейте, моля! Това са страшно много ягоди, погледнати на бройка :) Не, не съм ги броила :) И за протокола - не съм ги брала.
Втора партида - 0.700кг.

Първият вариант за сладко - равни количества плод и захар, без добавяне на вода.
Вторият - добавих повече захар и малко вода (за рентабилност на труда ;)).



Продукти и рецепта за вариант 1:
0.600 кг ягоди
0.600 кг захар
1 ч.л. лимонтузу

Почистваме ягодите, измиваме ги, поставяме ги в тенджера и наръсваме отгоре захарта.
Прибираме в хладилник и оставяме да пренощуват.
На другия ден слагаме да варим на котлон (средна мощност).
Отстраняваме образувалата се пяна.
Варим до сгъстяване на сиропа (проверявам по метода на капката върху студена чинийка - ако не се разлива значи е готово).
Добавяме лимонтузуто, варим още 2-3 минути и отстраняваме от котлона.
Горещото сладко насипваме в сухи затоплени бурканчета, затваряме и обръщаме с капачката надолу. Оставяме така до пълното изстиване на сладкото.


При втория вариант, който при мен беше от 0.700кг ягоди и 0.700кг захар добавих преди варенето 1 ч.ч. вода (250 мл) и 1 ч.ч. захар. Варих до по-рядък сироп.


Това дали да добавим вода или не зависи всъщност от сочността на плода. Ако е сочен, отделилият се плодов сок е достатъчен като количество и може да варим без добавка на вода.
В случая с втория вариант, добавката на вода беше с цел да получа повечко сладко и наистина вдигнах количеството с почти 2 бурканчета (реално с 1, защото второто го изядохме :)).

След ягодите минах на нещо по-едро на пипане, но за това в следващата публикация.
До скоро и приятни ви почивни дни!

28 коментара:

  1. Снежи, разбираема е цената на бурканчето, направо си е героизъм да ги почистиш тези дребосъчета, но ароматът им е несравним с този на обикновените ягоди! Не съм видяла по пазара още, а идеята за отиване в гората и бране ме блазни, ако убедя някой да дойде с мен, хуквам! Приятна събота!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Игличе, направо си се почуствах геройски накрая :) И аз по пазарите не съм виждала, само по поляните. Дано си намериш компания за ягодобер :)
      Хубава и успешна нова седмица!

      Изтриване
  2. Върна ме 2 години назад, когато бяхме на гости на родата в Смолянско. Подариха ни 2 бурканчета сладко от горски ягоди - истинска наслада за сетивата, ароматни, вкусни, толкова истински вкус! Никога до сега не съм виждала да се продават диви агодки, обаче ако намеря, бих се прежалила да ги изчистя и да се зарадвам с поне 1 бурканче диво изкушение :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Наистина си е диво изкушение :) Трудоемко и досадно, но с несравним вкус, както казваш. Не съм виждала обаче (поне при нас) да се продават горски ягоди на пазара. Трябва си разходка из поляните :)
      Поздрави и хубава нова седмица!

      Изтриване
  3. Снеже, заслужава си труда това ароматно и вкусно сладко! Зимата няма и да се сетиш колко време ти е отнело!
    Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Със сигурност, Инче, зимата ще съм забравила досадата, но подозирам, че преди още да е дошла зимата ще забравя, че и такова сладко съм имала. Още от сега ме врънкат за палачинки и рано ще му видим сметката :)
      Прегръдки и от мен! Хубава нова седмица!

      Изтриване
  4. Снежи, чистенето и на мен винаги ми е било досадно, особено след два и половина килограма череши, скоро няма да пробвам с друго такова дребно за почистване! Обичам от ягоди, не съм хапвала от горски...., изглежда много вкусно! Прегръдка!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. И за мен, Павлинче, е голяма досада и това с костилковите, и с всички други дребосъци, но ме оставиха без вариант за изход. Набраха ми ги и донесоха, как да ги оставя :) Вкусът му няма база за сравнение - уникален. Прегръдки и от мен, с пожелание за успешна седмица!

      Изтриване
  5. Обожавам ягодово сладко, Снежи! Как хубаво изглежда твоето и ме примамва да си сложа на палачинките за сутрешната закуска. Поздрави и хубава неделя!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Тъкмо домашните взеха да ме насърчават за палачинки :) Още не съм прибрала сладкото в килера и взеха да му кроят употребата :) Благодаря, Дани! Хубава нова седмица на теб!

      Изтриване
  6. Супер! И вкусно и красиво, Снежи!
    Имам в мазето сладко от горски ягоди на сигурно 4-5 години :)
    Не ме питай колко съм брала и колко бурканчета съм направила тогава, но факт е, че и да бяха свършили едва ли скоро щях да се захвана! А, че е адски вкусно е неоспоримо! И възниква тук въпросът: сега да се разходя ли до долу??? ;)
    Хубав ден, мила!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Как си го опазила, Ирме, толкова години? Освен да взема да скрия и аз едно бурканче, иначе няма шанс да дочака зимата :) Добре, че при мен бяха 2 партиди и по малко количество. Не, че и така не ми беше досадно, но поносимо досадно :)
      Прегръдки, с пожелание за хубава нова седмица!

      Изтриване
  7. Елти, всъщност се опулих, че си се захванала с тази задача, защото мислех, че ти си ги брала, но добре, така става;)
    Ароматът на това сладко е неповторим, но май не бих си го причинила. Затова, шапка ти свалям за стоицизма!
    Хубава седмица ти желая!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Грехота щеше да е, Мъхче, да ми донесат набрани и да ги оставя. Не ми беше от най-приятните занимания, но като познавам вкуса на сладкото, взех, че се настроих на чистене :) И естествено, като посегнах към последната ягодка в купата, настроението ми удари тавана :)
      Благодаря ти и хубава седмица и на теб!

      Изтриване
  8. Снежи:) ако ги беше и набрала, цената щеше да скочи:) Обожавам го това сладко, особено домашно приготвено, с тази консистенция, с този цвят! За мен това е деликатес. Прекрасна нова седмица, мила!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Прекрасна седмица и на теб, Кате!
      Аз май предпочитам да ги бях брала, а друг да ги беше изчистил. По поляните ми е по-приятно и времето не го усещам, но превита над купата ми се стори, че няма свършване. За тази година толкова :)
      Прегръдки и успешна нова седмица!

      Изтриване
  9. Снежи,със сигурност ароматът на това сладко е божествен и още повече сигурно е,че заслужаваш огромно Браво за труда да набереш и почистиш толкова ягодки!
    Хубава юлска седмица,мила!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Роси! За брането ще предам твоето "браво" на едни други сръчни ръчички :) Поздрави и успешна нова седмица!

      Изтриване
  10. Обожавам аромата и вкуса на това приказно изкушение -
    дребосъци, но с невероятен финес ...
    Неустоимо изглежда, много лятно и ефектно,
    сърдечни поздрави и усмихнат ден, Диана

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Дианче! И аз ги обичам, то за това се и нагърбих с нелеката задачка :)
      Сърдечни поздрави и от мен, с пожелание за прекрасен ден!

      Изтриване
  11. Ох, това какъв е деликатес! Никога не съм имала достатъчно, за да направя нещо друго, освен да придвижа пълната шепа към устата си, но много обичам сладкото от тях. Да са живи и здрави бабите из малките селца, които правят и продават покрай шосето или на улицата пред къщата си. Поздравления за усърдието и облизващия резултат, Снежи! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Танче! Поне 5 години и аз не бях правила и бях благодарна точно на тези крайпътни продавачи :) Поздрави и хубав ден!

      Изтриване
  12. Снежи, да си призная няколко пъти попреглътнах мечтателно! Даже си отворих и последното бурканче от запасите! Мечтата ми е да си набера и да направя..., ах, колко неща искам да направя с тях! Човек обаче и да попадне на залеж първо се наяжда едно хубаво, ако може да се наяде, де с тези миниатюрни сладости... и най-добре е да си купя от някой съвестен берач...:) Не зная от къде да си купя. Не при нас де, но ще пратя сестра ми да купи. Всъщност аз и с боровинки така се снабдявам.
    Прекрасни снимки- дъхави и вкусни!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. И аз обичам да крача из поляните я за гъбки, я за ягодки, но все нямам време. Тази година ми набраха и много се зарадвах. Е, самото чистене малко измести радостта ми встрани, но не за дълго. При нас също не съм виждала да продават, Бети.
      Благодаря ти и ти пожелавам прекрасен ден!

      Изтриване
  13. Вчера набрах 600 грама, чистих ги до премаляване! Добавих около килограм зсхар и 259 мл вода. Днес ще ги варя.

    ОтговорИзтриване
  14. Днес набрах около 800 грама горски ягоди, ще ми се счупи кръста, за да им махам шапчиците. Утре ще варя.

    ОтговорИзтриване

loading...