Родопа планина (ден втори) и баница с картофи


Продължаваме с разходка из Родопите. Още сме на Пампорово и решаваме да се качим до кулата на връх Снежанка. Първи опит - драпане пеша директно по пистата, която отдолу не изглеждаше толкова стръмна. Мъжете са по летни чехли. Жените сме по-подготвени, но не физически, де (обули сме маратонките). Изкачваме бавно и упорито и на всеки 10-ина крачки предлагам да се връщаме, но групата ме "тегли" нагоре с убеждението, че "почти стигнахме".

А то край няма. Вървя, поглеждам назад и все повече се убеждавам, че връщането по същия път става немислим.

Накрая издрапах, ура! Но не до върха - издрапах по пистата. А се оказа, че до върха има още път. Едно телефонно обаждане ме сварва блажено поседнала и след пояснителен разговор къде сме и какво правим чувам въпроса: "Защо не се качихте с колата?". Защо ли, защото хората ходят в планината заради самата разходка (то нашето не е баш разходка (ама карай), че от зор на места бяхме на четири крака :)). На кола съм всеки ден в града, та и тук ли? Да, ама като ми бръмна тази мисъл да "покорим" върха с колата и бързо, бързо убедих уморените вече ентусиасти. Такива сме планинари (все още). Тръгваме обратно, но по друга (приятна) пътека. Радваме се на пейзажа и на хубавия летен ден.







Втори опит - по пътя, с колата и вече сме на върха :). Качваме се на кулата на 2019м надморска височина. В асансьора ни искат такса 4лв. на калпак (взимат ти ги с усмивка :)). Гледката от върха е невероятна. Въпреки, че духаше ужасен вятър и беше студено успях да наснимам пейзажа с треперещи ръце (къде от студ, къде от шубЕ :))


И кулата


Преди да се приберем в хотела решаваме да се разходим и в Чепеларе. Виждам тото и ми се прииска да си взема картонче от моментните игри. Шесто чувство явно, защото си тръгвам с 10 лв. горница :)
"Подсилваме" се с родопски клин (баница със сирене и ориз) и безгрижно се шляем. Констатираме, че пататникът ни харесва повече (а може и да не сме уцелили на клин). Пататник сме яли и с кори за баница, и гол. С такъв, с кори, дори в Сърбия са ни гощавали. Наричат го Кромпируша - демек баница с картофи. А за мен си е чист пататник.




Ето и рецептата (по сръбски тертип, изпробвана в Нови сад, а след това и на родна територия):
Баница с картофи, Кромпируша  или подобие на Пататник

250г кори за баница
1 средна по големина глава кромид лук
3 - 4 бр. картофи (едри)
олио
сол, черен пипер

Нарязаният на едро лук запържваме в 5 - 6 с.л. олио до леко зачервяване на крайчетата.
Обелваме и настъргваме на едро ренде картофите в суров вид. Слагаме ги при лука и пържим до полуомекване. Ръсим смлян черен пипер (около половин ч.л. или на вкус), посоляваме с 2 равни ч.л. сол и разбъркваме. Сваляме от котлона.


Взимаме две кори, отгоре разпределяме част от плънката, ръсим около 1 с.л. олио (баницата носи на мазнина, но не пречи и да си ги спестите) и завиваме на руло. Следващите кори подготвяме по същия начин.

Нареждаме в намазнена тава, нарязваме на парчета, отгоре също намазваме баницата с олио и печем в умерена фурна (температура около 200 градуса) 45- 50 минути (след като се зачерви слагаме фолио, за да не прегори) или до пълно омекване на картофите.


Това е една близка до родопския пататник рецепта и същевременно различна. Не пречи да си я овкусите с джоджен вместо черен пипер, да добавите малко сирене в плънката и да скъсите дистанцията кромпируша - пататник.





14 коментара:

  1. Снежи, издържала си геройски :)
    И затова ни радваш с хубави снимки!
    Много съм любопитна да опитам пататник
    и тези дни чета за втори път!
    ще се наложи да направя :)
    Прегръдки и хубав вторник!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Като се сетя сега ми е смешно, ама там горе едвам душа берях :)))Иначе гледките си струват всеки напън и умора. И после след умората всичко ти е вкусно :) Дано ти хареса баницата ми с картофи, ако решиш да пробваш. Прегръдки и от мен :)Хубав ден!

      Изтриване
  2. На каква красота попадам само! Не можеш да си представиш какво чувство изпитах с тези твои публикации за Родопите!!! Сякаш се върнах отново там! Много ти благодаря за това, че усмихна деня ми! Страхотни публикации, снимки, рецепти, така умело си ги съчетала, напълни ми душата! Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Candy! И при теб е много красиво - разходих се и по твоите местенца. По един маршрут (почти) сме вървяли :)Радвам се, че съм усмихнала деня ти, много драго ми стана и още веднъж благодаря за милия коментар! Хубав ден!

      Изтриване
  3. Много приятна разходка и снимки! Със сигурност сте имали изключителни весели моменти из Родопите! Прелестно е всичко - а рецептата, тя е повече от изкушаваща... :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Дани! Хубаво и весело беше в Родопите и се радвам, че са ти харесали снимките и рецептата. Благодаря, че намина - приятно ми е! Хубав ден!

      Изтриване
  4. Снежи, отново ме връщаш назад във времето по места, който съм посетила някога и имам прекрасни спомени!
    А за пататник имам от кога записани рецепти /ама само записани/! Като гледам тези примамливи снимки, явно е вече време да го направя :)
    Приятни почивни дни!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ех, спомените... Хубаво е човек да ги има. Радвам се, че ти ги върнах, tillia :) И запрятай ръкави за пататник :)), доста е вкусен и не чак толкова труден. Прегръдки и хубави почивни дни!

      Изтриване
  5. Елти,
    срамота!!!! Как не успяхте пещ? Да бяхте нахлузили ските?;)))) Щегувам се, то и аз съм един турист.... ама хайде;)
    ЧУдни снимки, особено онази на наклонената кула, много ми хареса!
    И пататника ще пропусна май, онези гърненца с похлупачета бяха по мои;))
    Хубава неделя!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Мъхче, сега поне си имаме повод за шегички. Ние ски не умеем да караме, но може да се похвалим, че сме се изкатерили по пистата (все сме наопаки). После видяхме много по-лека пътека, ама друго си е по трудното - по се помни. Мъжът ми се шегува, че сме като лудите на стадиона :)Луди, ама щастливи и усмихнати - това е важно.
      Хубав почивен ден и на теб, мила!

      Изтриване
  6. Чак сега се сетих, че съм приготвяла тези твои вусотии. Ето ги тук: http://mousseofcoloursanddreams.blogspot.com/2012/10/blog-post_9554.html .
    И сега пак ще ги правя.
    Благодарности, Снежи, и хубав ден!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. А аз чак сега виждам коментара ти, Гери :) Както и да е радвам се, че ви е харесала баничката и да ви е вкусно!

      Изтриване
  7. Интересен разказ и вкусно ястие. Позволявам си само една поправка - не е ли компируша - от компир? Благодаря за рецептата!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Рецептата идва от сръбската кухня и там е с името кромпируша. Пак от картоф, но на сръбски - кромпир.

      Изтриване

loading...